Välkommen!

Tjo och välkommen till min nya hästblogg. Tänkte börja med att presentera mig och min nya medryttarhäst Gear.

Jag: Sofia heter jag, född 1993, alltså 16 år. Jag bor i Jönköping,småland och går första året på Per Brahe gymnasiets internationella linje, IB (International Baccalaureate). Har väldigt mkt plugg och det är ganska svåra grejer. Jag går linjen för att jag efter gymnasiet ska flytta till London, och en linje med enbart engelsk undervisning verkade perfekt. På fritiden är jag med kompisar, rider, pluggar och tränar.
Började rida på ridskola när jag var 6 år, det gick bra men gick i en grupp jag inte utvecklades tillräckligt, fick erbjudandet att "uppgradera mig" till en bättre grupp, men av personliga skäl gick inte det. Slutade sen när jag skulle börja sjuan, alltså efter 7 år på ridskola. Hade enda till 9an häst uppehåll, kände inte att jag tyckte det var lika kul längre. Däremot red jag min kompis häst ibland. I början av nian fick jag erbjudandet att ta hand om ett 19 årigt halvblod, han hette Elvis och hade riktigt fin fuxfärg. Red honom i 4 månader, han var riktigtriktigt jobbig, reste sig, bockade, kastade sig m.m såfort man red honom. Efter ett tag kände jag att jag inte kom någon vart, lärde mig inget av att bli det, men fick upp intresset för att rida igen. Ca ett halvår senare fick jag höra att han blivit avlivad. Har letat sjukt mkt efter ny häst att ta hand om. Och med all tur så hittade jag Jessica och Gear. Så nu är jag medryttare på Gear.

Hästen: Gear heter min medryttarhäst, han är 11 år (fyller 12 nästa år) och är en varmblodig travare. Han står i Labbarp i Bankeryd i ett litet mysigt stall med lösdrift nära Bankeryds ridklubb. Innan han kom till Jessica, hans ägare, så var han hos två andra. Den första hade honom på travet en tid men Gear var aldeles för pigg och het så han var en säkerhetsrisk för både han själv och kusken. En gång så hade kusken rappat Gear så mycket att kusken blev avstängd från travet, pågrund av det så är Gear rädd för spö. Men hans ägare var snäll och Gear var mycket välskött. Den andra ägaren var troligtvis orutinerad då Gear blev helt förstörd under de två månader ägaren hade honom. Han är nu känslig för beröring vid huvud, speciellt mule. Han var mager och allmänt vanvårdad. Då en veterinär såg detta kontaktade han Jessica som då tillsammans med hennes syster hade ett hem för hästar som behövde hjälp, veterinären tyckte Jessica skulle ta hand om honom. Jessica som främst arbetat med travhästar tog erbjudandet. Förra sommaren tappade Gear mycket i vikt så för tillfället håller jag bara på att arbeta upp hans muskler och kondition, eftersom han även tappade muskler och kondition i somras. Jag ska arbeta med att få honom bära sig ordentligt i trav och skritt. Och i skogen ska jag arbeta så att han ska lära sig att bära sig i galoppen, då han har svårt för att ta svängarna i ridhus. Just nu har Gear relativt bra hull, helt ok muskler, men behöver bygga upp rygg, rumpa och hals. Längtar till sommaren så jag kan klättra i sandbackarna och bygga upp hans rygg. Första gången jag red honom var den 19onde, i lördags.

Bloggen: Här kommer jag skriva om mig och Gears träning mot den perfekta ridhästen. Jag kommer även skriva om övrigt hästrelaterat, ridning, fakta, tips och hiss/diss inom hästvärlden m.m. Kommer så ofta jag kan uppdatera bloggen. Hoppas ni gillar't ;)


*ska försöka fixa designen snart + bilder på Gear.


/ Sofia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0